Vättern Shorthanded Sailing

Vattenballast på Bandito

Posted by vatternsailing på maj 3, 2010

För de som har följt artiklarna här på bloggen om Bandito så vet ni att båten är utrustad med vattenballast. Det är två tankar som sitter under däcket på respektive babords och styrbords sida. Varje tank innehåller ca 230 liter vatten och är helt integrerade med skrovet. Man kan ju tro att 230 liter fyller upp ganska ordentligt inne i båten men på bilderna nedan ser man bäst på babords sida, till höger i bilden, den släta ytan av det som utgör innerväggen av tanken. Det är fortfarande gott om plats för att sova i stickkojen eller förvara segel. I dynor i maskinen denna dag dock.


Vattnet pumpas manuellt från en ventil i botten på båten bakom motorn. Via en annan ventil kan man sedan styra vilken sida man vill fylla, vänster eller höger. Att pumpa upp 230 liter låter inte så märkvärdigt men pumpen tar 1 liter per dubbelslag, fram och tillbaka. Det är en helt ok uppvärmning innan ett segelpass. Om någon är sugen och jag är vid båten får ni gärna komma och provpumpa. Vi brukar normalt pumpa upp vid kaj innan vi åker ut. Med fullt vatten på ena sidan har båten 15 graders slagsida och det känns lite konstigt att kliva omkring på den. Det är det aktre röret(tunnare) på bilden nedan som man fyller tanken via.

Det främre röret på bilden ovan används för att transferera vattnet mellan tankarna. Det görs med gravitationens hjälp så har man bara pumpat upp vattnet i en av tankarna en gång så behöver man inte pumpa mera. Det här innebär att om man pumpat upp styrbords tank full med vatten så seglar man för styrbords halsar på första benet. Dvs vattentanken i lovart är full. När man sedan vill slå så öppnar man en ventil och allt vattnet rusar via det grova röret på bilden från lovarts sidan ned i lä. Det här tar ca 30 s. Oavsett hur lite det blåser så lutar nu båten ordenligt. Nu kan man slå och om allt har gått bra så finns nu vattnet i den nya lovartstanken.

All manövrering av vattentankarna sker ifrån sittbrunnen förutom ventilen som man måste öppna bakom motorn för att kunna få in vatten i båten. På bilden ovan ser vi de tre vreden som ställer ventilerna, handtaget till den manuella pumpen ligger permanent i facket och pumpens skyddslock syns till höger om vreden.

Det främre vredet reglera vilken tank som ska fyllas. Just på bilden står den i ett dödläge men om man vrider den 90 grader åt höger så kommer den vita symbolen att peka bakåt och till höger. Det ska tolkas som att vatten går från båtens botten och in till höger tank.

Om man skulle vrida vredet 180 grader så skulle vänster tank fyllas.

Det mellersta vredet styr transfereringen. Just nu är röret mellan tankarna blockerat, om vi vill slå så vrider man reglaget 90 grader så det pekar åt båda tankarna. Kom ihåg att ställa tillbaka vredet i låst läge efter att du har transfererat men innan du slår. Annars rinner allt vatten tillbaka i lä. Inte bra, men händer ibland!

Slutligen det sista vredet som tömmer ut vattnet från båten. Den vita symbolen pekar just nu på styrbords tank och akterut. Det betyder att styrbords tank just nu töms ut på vatten.

Båda tankarna är ventilerade ut på däck. På bilden ovan syns ventilen på styrbords sida ganska bra som en vit bubbla mellan pulpiten och första mantågsstöttan. Man pumpar tills det börjar spruta ut vatten på däck.

Så ser det alltså ut på Bandito, britterna kör ju mycket JOD35 shorthanded och har på flera byggt vattenballast och här är en snygg installation på Ninjod. /Krister

Ett svar to “Vattenballast på Bandito”

  1. senior said

    I have been web surfing greater than 3 hours these days, nevertheless We hardly ever located any intriguing article like your own. It can be quite worth ample to me. Privately, in case most web owners as well as web owners created great material while you likely do, online shall be additional very helpful than ever.

Lämna ett svar till senior Avbryt svar