Vättern Shorthanded Sailing

Leveranssegling Hanse 320

Posted by vatternsailing på maj 13, 2010

Nu är vi ute på havet och seglar igen. Vi har åtagit oss att hjälpa till med en leverans av en Hanse 320 från varvet i Greifswald norra Tyskland under några dagar denna vecka. Båten ska så småningom till Skellefteå men vi seglar fram tom söndag denna vecka sedan kommer Ulf Brändström och fortsätter mot norrland.

Vi åkte från Linköping i tisdags kväll och var framme vid varvet på morgonen kring fyrahugget. Sova några timmar och sedan fick vi båten vid åttahugget. Inte varje dag man kör en splitter ny båt. Båten har inte direkt någon extrautrustning men jämfört med Bandito är det här något bekvämare. Varmvatten, värmare förstås, schysst toalett och ett bra pentry. Det här är båtåka för mig, varför streta på med fuktiga kalla båtar när man kan ha det så här!

Efter att packat in allt i båten, kört upp alla system enligt vår checklista, tankat och fyllt vatten så lämnade vi Greifswald vid två på eftermiddagen. Natten till onsdag var det riktigt busigt väder men fram mot em när vi åkte så hade regnet upphört och vinden minskat. Nu har vi motorseglat lite mer än 100 nm och är på väg mot Utklippan och tar en nattpaus i Kristianopel för attt sedan fortsätta norrut genom Kalmar sund under fre fm. Troligen kör vi en 36 timmars etapp igen. Jag tycker det funkar ganska bra att köra en dag, sedan en natt och därefter en dag för att sedan ligga i hamn en natt då båda kan vila samtidigt. Här är lite bilder på båten och gasten /Krister

5 svar till “Leveranssegling Hanse 320”

1. Krister Gustafsson said

Har just passerat Blå Jungfrun. Grrrrymt väder, har haft dimma hela dagen från Kristianopel, fuktigt och kallt. Hade vi inte haft värmare så hade vi nog avlidit.
    Nu får jag middag och vila i 2 timmar sedan rullar det på under natten. Siktar på Landsort i morgon fm.

2. Krister Gustafsson said

Nu har örnen landat. Vi nöjer oss med Nynäshamn för den här gången. Allt har löpt på fint. I natt hade dimma från och till och nordlig vind så vi forsatte köra fö motor. Framåt morgonen så satt det igång att blåsa nordostlig så vi har stöttat med segel hela dagen. Nu sitter vi i solen och tar igen oss./Krister

3. swe772 said

Nynashamn! Nice. Kortare för mig. Starkt seglat!!!!

4. Ola Danielson said

Kul med lite variation i vardagen! En leveranssegling då och då måste väll förgylla?

5. You actually make it appear really easy together with your presentation but
    I in finding this matter to be actually something
    which I believe I might by no means understand. It seems too complex and extremely broad for me.
    I’m looking ahead in your next post, I will try to get