Vättern Shorthanded Sailing

Segla Code Zero?

Posted by vatternsailing på maj 18, 2010

Puma

Det här väcker "vill ha begär".

Tanken på att skaffa en Code Zero uppkom då vi såg dessa segel på Volvo Ocean Race-båtarna. Vi såg hur de skar till sig rejält med fartvind och därmed båtfart även i mycket lite vind. Det såg ju riktigt fräckt ut! Första frågan blev om detta kunde vara något för en gammal allmogebåt från 70-talet (Wasa 55)? Vi tror det! Båten har en relativt lång vattenlinjelängd på 10,7 m och är 2,55 m bred vilket gör att båten går ganska lätt upp till 7-8 knop. Vi kan även halsa en Code Zero i stäven på båten som ligger 1.33 m framför förstaget vilket ger en mycket stum infästning vilket krävs för att kunna sträcka upp fallet hårt. Vi har tidigare upplevt att vi har haft svårt med båtfart i extrem lättvind och vi vill helt enkelt förbättra oss där.

Då vi sedan tidigare har en gennacker från North Sails som vi är mycket nöjda med valde vi att höra oss för med dem angående en Code Zero till vår båt. Vår bedömning är att dom har sytt, testat och utvecklat segeltypen  mest och därför förmodligen kommer sy ett så bra segel som möjligt till oss.

Vi kom snart fram till att vi ville ha en ”riktig” Code Zero som i princip ser ut som en stor genua, som vi ska kunna kryssa med på långa bogar. Det innebär att den mäter in i SRS som en genua och inte som en gennacker. För att få mäta in ett segel som en gennacker måste halvbredden på seglet vara minst 65% av underliket och duken i seglets huvuddel ska vara gjort av icke aromatisk polyamid (t.ex. nylon). Ett segel med en halvbredd på 65% är enligt North Sails svårt att få riktigt bra att ta höjd med och det är ju hela grundtanken med seglet för våran del. När vi ändå hamnade utanför den normala regelmallen och kommer att få söka SRS-mätbrev så beslöt vi i samråd med North Sails att sy seglet i en kevlarduk med taft på ena sidan. Det hade varit möjligt att sy ett segel i t.ex. nylon men på grund av de höga lasterna i denna typ av segel så får man en längre livslängd och formstabilitet med en kevlarduk.

Jag vet inte om duken verkligen heter Santa Claus eller om Martin behagade skämta med oss.

 

 Vad krävs av båten, behöver man ändra något? Efter diskussioner med Martin Angsell på North Sails och Sture Löfving  som är återförsäljare i vår region framgick det ganska snart att det är rejäla laster i ett sådant här segel. Vi valde att ha Code Zeron på rulle för att underlätta hanteringen vid framför allt shorthandedsegling och den rulle vi blev rekommenderade av North Sails var Seldéns CX25 där 25 står för att rullen klarar 25kN. Det är ganska bra drag… Nu var det på gränsen till att vi kunde haft den mindre CX15 vilken tål 15kN men i vilket fall så är det mycket last på masten och framförallt gennackerfalltrissan.

Toppsvirvel och tampen som tar upp lasten i förliket.

Själva rullen. Känns mycket gedigen.

I vintras åkte vi ut till mastskjulet och besiktade vår befintliga gennackerfalltrissa och dess infästning i masten. Det kändes inte helt klockrent att belasta den med en bit över 1,5 ton så vi beställde hem lite titan till vårt företag, D:Sons Svets AB, och tillverkade ett nytt kraftigare beslag. Anledningen till att vi valde titan är många, dels kunde vi göra ett mycket starkare beslag än det befintliga men ändå inte öka vikten. Ingen vill ju ha mycket vikt i masten, framförallt inte på en så pass begynnelsevek båt. Dessutom är titan ett av de mest korrisionsbeständiga material som finns om man väljer rätt typ, långt bättre än rostfritt. Det är egentligen förvånande att det inte är mer titandetaljer på båtar. Som man ser på bilderna sparade vi några gram trots att det blev rejält mycket starkare.

Det gamla i rostfritt vägde 535 gram.

Det nya beslaget i titan väger 513 gram men är som synes en mycket starkare/kraftigare konstruktion.

  

Polerat och klart för nitning.

Vi gjorde även riggbultar och annat smått och gott till riggen för att förstärka riggen/öka vår prestanda.

 

Nu ska vi bara testa Code Zeron så återkommer jag med information hur det gick! Läs mer här /Ola

10 svar till “Segla Code Zero?”

  1. Krister Gustafsson said

    Vilken artikel! Så jäkla bra det blev. Nu ser vi fram mot fortsättningen. Vilket SRS som ni får och de inledande testerna på vattnet och sedan resultaten i Vättern Shorthanded Cup.

  2. Ola Danielson said

    Tack så mycket Krister! Vi kollar Svenska seglarförbundets hemsida ett par gånger om dagen får att se om vi har fått något SRS-tal =) Ska bli mycket intressant!

  3. Krister Gustafsson said

    Jag kollar faktiskt också ;-).

  4. Ola Danielson said

    Haha,jaa det är intressant att se vad det blir. SRS-kommitén verkar ju inte bestraffa dom som gör förändringar så som man kanske fick en känsla av förut. De är bra tycker jag, för seglingen framåt! Men det har nog blivit mycket jobb för dom i år då en del båtar togs bort ur SRS-listan.

  5. Krister Gustafsson said

    1,24 samma som förra året?! Det kräver en kommentar.

  6. Ola Danielson said

    Vi är förvånade själva. Men förklaringen ligger nog i att vi har en gennacker som är sydd enligt gamla Lys reglerna, nu får ju gennackrarna vara större så kanske fick vi -0.01 avdrag för den och +0.01 påslag för Code Zeron. Vilket kan tänkas vara rimligt, vi får väll se hur det känns efter säsongen =)

  7. […] på att läsa mer om code zero? Kolla då in första artikeln. […]

  8. Uffe said

    Ser härligt ut det där, funderar i samma banor.
    En liten fråga dock som infinner sig: Om ni mätt in seglet som en Genua och halsar det 1,3 meter framför befintligt förstag, måste ni inte då ange ett nytt J-mått i mätbrev då en genua väl är beräknad att sitta halsad vid förstaget, eller hur funkar detta?

  9. Jeremy said

    Every weekend i used to pay a quick visit this web page, for the reason that i
    want enjoyment, for the reason that this this
    site conations truly nice funny information too.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: