Vättern Shorthanded Sailing

Autopilot för shorthanded/solo?

Posted by vatternsailing på november 29, 2010

Det började med en frågeställning från Ola Danielsson i soloseglarnätverket om man kan kombinera och ha samma autopilot för en klassik kryssare som Wasa 55 och en sportbåt som Elliott 770? Många intressanta åsikter från shorthandedgänget:  

” Jag undrar vad ni har för autopilot, till vilken båt den används och om ni är nöjda. Mina tankar går som följer:
Jag behöver en Autopilot till min Elliott 770. För Single och Shorthandedsegling. Vad jag har förstått är en pilot med gyrokompass bäst. Jag har även läst om fluxgatekompass, vad är det?
 En liten dröm vore om den gick att flytta ganska enkelt mellan två båtar (Elliott770-Wasa55). Inköpskostnaden blir ju lite trevligare då. På Wasa:n har vi idag en pilot som styr bra, i bra väder. Men i hårt väder funkar den inte alls.
Piloter som figurerar i huvudet just nu:
Simrad Tp32 – Enkel installation men pallar den trycket, är den tillräckligt snabb?
Raymarine X5 – Svår att flytta mellan båtarna….
Raymarine X5 Grand Prix – Stor prisskillnad mellan den och vanliga X5. Grand prix ska tåla 1500kg mer tonnage än vanliga. Är det enda skillnaden?
Fyll gärna på med mer piloter och tankar.

/OD”

 

” De enkla rorkultspiloterna som är lätta att flytta fungerar bra under motorgång och i lugnt väder. Då är en extra strömförsörjningskontakt i sittbrunnen och fästen på sarg/rorkult det ni skulle behöva dubblera. Har själv en sådan gammal Autohelm 800. Men som du själv säger så fungerar de inte bra på slör och läns i vågor. 

Era båtar har väldigt olika karaktär och nuförtiden så trimmar man in piloterna efter båtens karaktär. Wasan är långsmal med djupt skrov och ganska kursstabil tills den väl sticker och då måste man vara mycket snabb med stort rorkultsutslag. Din Elliot har ett platt skrov med ”noll” kursstabilitet och kräver hela tiden små fintrimmande roderutslag. Bägge har stor nytta av en modern pilot med gyro som känner av rörelserna i alla tre plan snabbare än själva kompassdelen. 

Då är vi framme vid en installation med display, kompass, ev separat gyro och kursdator. Alltså inget man flyttar mellan båtarna.

 Majoriteten av engelsmän/amerikanare använder Raymarine och majoriteten av fransoserna använder NKE. Några har blandat och använder NKE:s kursdator men Raymarines drivenhet i sittbrunnen. Förvirringen är total 😉 

”Blur-Peter” har Nexus autopilot i J/109:an. Nackdelen där är att den inte har gyro men kompassen verkar vara klart bättre. Drivenheten är klumpigare och bara ”splashproof”. Han kommer att skriva lite om autopiloter i vinter.

 

Själv kommer jag inte att uppgradera autopiloten till 2011 eftersom det finns för mycket annat som lligger före i prioritet. Skulle jag göra det blev det nog en Raymarine SPX-5 rorkult. Har svensk importör i www.belamarin.se och en manual som går att förstå (problemet med NKE…). 

Tror att det är bra om ni beslutar er för samma modell så kan ni lättare hjälpa varandra när ni kör fast. En mycket viktig sak är första uppstarten så man gör allt precis i rätt ordning enligt manualen. Var med och startade upp SPX-5 ratt på Dehler 34DD Doris och det var lätt att gå fram för fort och då blev det fel.

/EB”

” Detta med autopilot är en djungel! Låt oss bara veta detta. Jag har provat en del och kommit fram till följande. Min båt Humpreys 30 liknar Eliott båten inte lika extrem men åt samma håll. Man måste nog först fråga sig vad piloten skall klara samt om det är värt dom pengarna. En pilot som skall klara en ”jolleliknade” båt på havet kräver en Gyro alt fluxgate. Jag kör Nexus variant som är en elektronisk 8 st axlad kompass ( liknar fluxgate men är mer avanserad) typ flygkompass. Man måsta ha järnkoll på kalibrering vilket kommer efter ett antal nm på sjön med segel uppe och Ap på.
Du måste hela tiden kalibrera om piloten efter vågor vindvinkel=rodertryck. I min värd är Nexus överlägset det bästa. Anledning till detta är lätt kalibrering, bästa support. Om dom har de bästa grejerna tycker jag är mindre viktigt, huvudsaken är att man får det man har att funka. Om ni har utan påliggande roder måste ni ha ”tillerpilot” inget fel tror jag, men ni måste komplettera med en kompass som sitter framför masten och synkar med piloten. Det är i denna delen av båten som vinklarna räknas ( jag har min satt ca 2 m bakom fören i förpiken). På en vanlig ”tiller” pilot sitter kompassen i piloten vilket medför att du har kompassen på fel
ställe i båten=bak i båten här får kompassen ibland felvänd info vilket medför problem givetvis. Börja med enkla saker med din nya pilot och utveckla dig inom kalibreringen efter hand. Om man tror att man kan köpa en pilot som funkar i alla väder utan kalibrering
så biter man sig i tummen (eller går och lägger sig på styrbordsidan och vaknar på babordsidan väldigt öm i kroppen. Lägg heller inte för mycket energi vid kalibrering av gippar och slag. Ap kan aldrig gå tillbaka om något hänger upp sig. Jag gör alla
manövrar manuellt, kanske lite långsammare men säkrare och snabbare i längden.
Träna och åter träna är enda sättet att få detta att funka. Jag märker också att det är i dessa delar man är som mest ringrostig i början på sommarn. Men efter lite träning=göra fel så kommer det.
Har man sedan en delivery till något race där man kan sitta och testa olika kalibreringar så kommer det snart hjälpligt.
  /JC”

 
” Jag kör Raymarine S1 Tiller Pilot med gyro(tror jag). Jag är i stort nöjd med piloten men det finns några grejer som jag inte fått ordning på. Det gäller integrationen mellan vindinstrument och pilot. Jag får dem inte att visa lika värden.
Fö är jag nöjd. Jag använder en semiautomatisk strategi vid slag och gipp. I år kommer jag också att börja använda fjärrkontroll, speciellt svårt på undanvind att trimma in längden på pumpen och koppla den på rorkulten när manöverdisplayen sitter en bit från rorkulten. Mycket lätt att det blir ofrivillig broach(eller gipp). Senaste jag hörde var att den enklare fjärren som jag har, bara har räckvid 9 m. Har inte kollat men kan ju vara ngt att fundera på för Wasan om ni väljer en sådan.
Piloten fixar att resa upp båten med låsta skot och fullt ställ på läns i runt 18-20 knops vind. Annars är det lite besvärligt att segla med piloten på läns i hårdare vind. Man känner inte rodertrycket och hinner inte släppa på skot och kick tillräckligt snabbt. Tips från Ola
och Peter är att segla med något eller några rev i storen så minskar trycket på rodret.
/KG”

 
” Otroligt viktigt med givarna!
Detta kör jag med.
NKE dator och instrument kopplad till Jeffas drivenhet.
Vi monterar nu ”Extra” piloten till NKEs hjärna vilket betyder att jag kan köra i tre modes
* Bara NKE och jeffa drivenhet
* X5ans drivenhet med NKEs dator

* X5an enbart (I nödfall pga den är rätt kass jämfört med NKE)

Drivenheten på x5an har som ni vet ingen koppling vilket gör att man har lite pillande att få fast den på pinn. (Jeffas drivenhet har vi monterat på roderkvadranten)

Jag var skeptisk till NKE till en början på grund av sitt ”franska” beteende men nu efter att jag har fått proffs hjälp med instalationen och mapningen (Jävligt fukt känslig vilket är trixit när det inte är direkt torrt i en mini när det brallar) Det är otroligt viktigt med lite ”hjärtstock” glapp och att alla kopplingar är lödda) Nu kan jag till och med sova medan jag har lilla spi uppe och 15-18 knop på loggen.

Jag köpte x5an via postorder från England och betalade 800pund.

För övrigt revar jag storen tidigare än på undanvinden. Jag har haft 75kvm spi uppe och två rev i storen. Och så släpper jag upp peket en halvmeter för att få fören att lyfta.( Perfekt sov trim).

Jag seglade sista chansen på Alice (Elan410) vilket innebar att man satt still en del på relingen, jag uppmärsammade då att Hp1030 båten som var med körde med alldelens för mycket kick på storen vilket gjorde att de inte lät storens akterrunda jobba med oändligt många broachar som följd. En sak jag har lärt mig från Fransmännen är att ta det jäkla
försiktigt med kicken när man har stor akterrunda. (Mycket twist och lite vagnande gör susen.) /UB”

 
 ” Jag har ju haft Nexus autopilot med HPC-kompassen. Funkar bra tills det bli sjö och stora gennakern är uppe. Då blir det lite broachande… Men som Jonas skriver, det krävs att man jobbar med kalibreringen, och jag har inte riktigt fått till det ännu trots att jag har diskuterat mycket med Nexus… Men det kan ju vara jag som är klantig.
Efter diskussioner med Simen Lövgren i Norge (SunFast 3200) verkar det som Raymarine X10 är ett bra alternativ som kräver mindre meckande med kalibrering. Jag hoppas kunna testa det under sommaren som kommer.
Om/när jag får en J/111 (J/109 blir inte såld i år – utan vi har den nästa år också) som skall köras hårt offshore då skall jag titta närmare på NKE. Man behöver deras vindgivare för att få full funktion, men speed kan man ta från NMEA. Jag träffade dem på METS i veckan och de spelar i en helt egen division. Också prismässigt när man börjar bli lite avancerad 🙂 /PG” 

 

”Massor av input! Alla fabrikat verkar ha både starka och svaga punkter…Men gemensamt är att en noggrann kalibrering är en förutsättning för att få ut bästa möjliga.

Några saker att utvärdera för var och en inför köp:

* Funktion (går det att få den att styra aktuell båt bra)?

* Monteringsalternativ (utanpåliggande roder på min båt)?

* Användarvänlighet (lätt att förstå knappar o display)?

* Manual/support?

* Tillförlitlighet/marin anpassning (fukt…)?

* Kompatibel med GPS o vindinstrument?

* Pris?

* Egna prioriteringar…? 

Har någon hört någon som monterat Silvas eller Jefas drivenhet ute i sittbrunnen på en rorkultsstyrd båt? Är det vits att montera ett ”tak” som skydd för sol och stänk? 

Några länkar (alfabetisk ordning…):

Jefa: http://www.jefa.com/steering/steering.htm

Nexus: http://www.nexusmarine.se/templates/Products____80.aspx?epslanguage=SV

NKE: http://www.nke-marine-electronics.com/en/nke-solutions/products/gyropilot

Raymarine: http://www.raymarine.eu/en-EU/products/autopilots/

/EB”

” Måste bara säga att det som skrivs här är underbar läsning. Bra tips om hur man utvecklar vissa saker. För detta krävs riktiga entusiaster! Lycka till boys kör hårt!

/JC”

” Härlig diskussion som sagt! Jag kör NKE:s hydrauliska gyropilot på Pogon. Har absolut inte fått koll på alla detaljer men för cruising har det varit väldigt lättanvänt hittills. De nyare displayerna är betydligt mer pedagogiska än äldre varianter. Dessutom finns de flesta manualerna på engelska, se http://www.nke-marine-electronics.com/en/nke-solutions/user-guides/multifunction-units-and-accessories.

I en liten båt känns deras Multifunktionsdisplayer väldigt tilltalande. På EN display kan man visa fyra kanaler samtidigt och skapa egna favoritsidor. T ex en för speed som visar TWS, TWA, AWA och Fart. Och en annan för batterierna som visar spänningen, laddningen från solpanelen och hur mycket autopiloten konsumerar. Och en tredje för nav som visar djup, kurs och annat kul. Sen byter man mellan favoritsidorna med en knapptryckning. Bifogar en bild på hur det kan se ut.

Dessutom supporten på NKE går att kommunicera över telefon på engelska :).

/JH”

15 svar till “Autopilot för shorthanded/solo?”

  1. Ola Danielson said

    Det är minst sagt en djungel det här med autopiloter. Men de hjälper ju något enormt med sådan här feedback från folk som verkligen har testat grejerna, stort tack! Svårt val hur mycket man ska satsa. Jag är ju minst sagt oerfaren vad det gäller solosegling så kanske ska man börja lite lungt för att se hur det känns och satsa därefter. Någon pilot blir det, vilken återstår att se. Vintern är ju lång =)

  2. /HenrikB said

    Halloj!

    Jag kör men ett eget ihopplock på Mithril.
    En Raymarine S1G kursdator, köpt i USA i ett paket med Hydraulpump och display (kostade under 10ksek).
    Byggde sedan ihop en egen hydraul linjärenhet av den mista cylindern som fanns på ItalNordic samt en solenoidventil till ”kopplingen”. Detta är kopplat till Raymarine hydraulpumpen. Inkopplat direkt på hjärtstocken under däck.
    Köpte dessutom LS-pompes ”strömsparare” för att driva solenoiden. Detta system funkar mycket bra och är hyfsat strömsnålt. Solenoiden drar bara ca 200mA, vilket är betydligt mindre än de elektriska linjärenheter som finns. Dessutom är hydrauliken väldigt pålitlig. Cylindern kostade ca 1500sek, solenoiden med inkoppling ungefär lika mycket. Strömspararen kostade oxå någon tusing.
    Raymarinen mycket funkar bra med gyrot, 2 olika parametrar trimmas beroende på väder. Den är kopplad till Nexus vindgivaren via NMEA. Nexus servern får kompassdata via NMEA från Raymrine.
    Vi har kört detta system i 2 år på Mithril. Spinnare i 15kn medans jag lagade varma koppen funkade fint på W2S 😉

    • Krister Gustafsson said

      Jag skulle gärna vilja se ditt hembygge. Jag kör drvning direkt på rorkulten men skulle gärna vilja ha en permanent inkoppling under däck.

    • Ola Danielson said

      Låter som att du har fått till en bra setup. Jag har ju dock utanpåliggande roder och behöver därmed något som sitter direkt på rorkulten…

      • /HenrikB said

        Halloj!

        Det går utmärkt att sätta hydraulen direkt på rorkulten, det är många mini-seglare som har just den lösningen. Det fina är att du kan fästa den på ca 120mm avstånd från hjärtstocken (eller gångjärnen). Hydrauliken kan du sätta under däck, slangar upp till cylindern. På nya SPX5 behövs inte någon lägesgivare enligt vad jag förstått, och det är ett klart plus!
        Finns en uppsjö cylindrar, kan vara smidigt med en som har solenoiden inbyggd, som exvis NKE? I mitt fall har jag byggt in solenoiden direkt med rostfria rör på cylindern (skall fota nästa gång jag är vid båten). Det gäller att få till en koppling med så lite motstånd som möjligt, då det påverkar roderkänslan minst när piloten inte är inkopplad.

  3. Krister Gustafsson said

    Hej Ola,
    Henrik kör samma grejer som jag har förutom vad han byggt ihop själv. Och mina grejer sitter direkt på rorkulten. Nu är väl S1G lite äldre genration, finns nyare och det är väl SPX5 som Erik pratar om ovan.

  4. /HenrikB said

    En sådan cylinder har jag:
    http://www.italnordic.se/Produktdetalj?Identifier=0550100
    Denna är fin för strömförbrukningen:
    http://www.ls-france.com/ls/uk/lsvoilem-pa-ecop-fr.php
    Det är i princip en sånhär du bygger själv för en bråkdel av priset:
    http://www.ls-france.com/ls/uk/lsvoilem-pa-el-fr.php

  5. ARAVE said

    Outstanding issues completely, you merely acquired a whole new reader. What would you advocate regarding ones set up that you simply made a week before? Any certain?

  6. nude camgirl

    Autopilot för shorthanded/solo? « Vättern Shorthanded Sailing

  7. Others said

    Kitchenware Stores sydney

    Autopilot för shorthanded/solo?

  8. area Pans

    Autopilot för shorthanded/solo?

  9. Stoppers

    Autopilot för shorthanded/solo?

  10. Suggested Site

    Autopilot för shorthanded/solo?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: