Vättern Shorthanded Sailing

SRS-(R)evolution!

Posted by vatternsailing på mars 8, 2011

 
Årets SRS-uppdateringarna kan väl knappast ha gått någon obemärkt förbi, eller vad sägs om höjning för ca 330 båtar och sänkning för ca 120 båtar?
SRS-kommitén har verkligen inte legat på latsidan, frågan är väl om det inte är svårt att få till bra bedömningar med så många ändringar på en gång? Det diskuteras ganska flitigt på Blur.
Jag har ganska länge haft en känsla av att båtproducenter har velat pusha för höga SRS-tal på sina nya båtar för att locka köpare. Utom några få som te.x Linjett och Arcona som enligt mig har insett att köparen blir gladare av att han/hon placerar sig bra på kappseglingar än att man har ett högt SRS-tal.

Detta tror jag har gjort att vissa äldre båtar har halkat efter lite och att hela SRS-trappan har höjts så att säga. (de äldre båtarna får jämfört med nya båtar ett lägre SRS)

Så istället för att sänka alla ”nya” båtar en aning så höjer man många gamla istället. Det låter i mina öron lite bakvänt då det borde vara mycket fler äldre båtar än nya. Behöll man däremot dom äldre båtarnas (endast mindre justeringar på dom äldre) SRS-tal så skulle man kunna ha dom som bas i systemet och därmed lättare få ett jämnare resultat. Som det är nu känns det som om man börjar lite på ny kula och att det kommer krävas några år för att köra in systemet.

Jag har ju mest seglat långsmalt genom åren och har givetvis kollat lite vad årets förändringar innebär för vår del. En höjning från 1,24 till 1,27 för en standard Wasa 55. Vi kör ju inte standard utan har en ”äkta” Code Zero (läs mer) dock är vår gennacker mindre än vad dagens SRS tillåter så det blir spännande att få hem årets mätbrev! Här kan man läsa lite om hur SRS-kommitén sätter sina SRS-tal. Bland annat skriver dom att ”Långsmala båtar med modern undervattenskropp höjs generellt, i några fall ganska kraftigt.” Man kan gissa att förra årets Tjörn Runt tog skruv. SRS är och förblir ju ett system där vissa båtar kommer fungera väldigt bra i vissa förhållanden och mindre bra i andra förhållanden. Årets Tjörn Runt passade perfekt för långsmala båtar. Ett år med lättvind hade vi sannolikt inte sett samma båt längst upp i listan.

”Långsmala båtar med modern undervattenskropp höjs generellt, i några fall ganska kraftigt.”

Vad som menas med modern undervattenskropp är lite luddigt, menar man båtar med platta bottnar och hyggligt moderna kölar och roder likt Wasa 30 +0,01, Eloge 38 -0,01, Aspect 40 -+0,0?. Eller menar man helt enkelt långsmala båtar som inte är långkölade utan har ”delade underliv”. Tittar vi lite närmare på olika långsmala båtars undervattenskroppar och dess nya SRS-tal så kan man bli lite frågande.

Wasa 55 fick höjt 0,03 och har som man ser ett djupt V-format skrov med lutande köl och en lång skädda mellan köl och roder. Skäddan man ser som går ner längs rodret finns inte på den flesta 55:orna.

Wasa 30 som fick höjt 0,01 har en modernare undervattenskropp.

Smaragd fick höjt 0,01, den har som synes en inte helt modern undervattenskropp.

Det här är ju bara en liten jämförelse och jag är ju helt klart jävig i målet men jag tycker det verkar lite märkligt.

Men framförallt är det riktigt kul att det händer grejer inom SRS! Det känns som om SRS kom till liv igen efter namnbytet från Lys. På sikt tror jag det här kommer bli väldigt bra. Och med lite tur kanske Elliott 770 får sänkt i år =) Ser fram emot en mycket intressant säsong!  Kommentera gärna. /Ola

12 svar till “SRS-(R)evolution!”

  1. Kent Persson said

    Hej Ola

    Kul att du intresserar dig för detta. Kanske kan en Ylva ägare som fått +0,02 att +0,03 är för lite på en Wasa 55. Kom igåg första etappen HVKT 2010.
    Mvh
    Kent

  2. Ola Danielson said

    Din åsikt har ju stått klar ganska länge =). Första etappen på HVKT 2010 seglade vi helt olika vägar på kryssen mot mål. Vi var enda båt som slog tidigt efter rundningsmärket ut i sjön,medans alla andra mer eller mindre seglade in mot berget. Visst kom vi klart först, mest på grund av att vi gjorde en annan bedömning av läget tror jag. Visst, jag säger inget om en liten höjnining. (+0,03 kanske var lite väl mycket i mina ögon men jag är ju som sagt jävig =). Det är ju även lite svårt att säga vad det ger i praktiken då över 300 båtar har fått höjt. Kanske kommer det fungera perfekt. Det jag undrar mest över är definationen av ”modern undervattenskropp”. Där tycker jag ärligt talat att det finns bra mycket modernare alternativ än wasa 55, som tex wasa 30 som bara fick höjt +0,01. Wasa 30 är inte särskilt ny men har en hyggligt modern undervattenskropp. Hur ser Ylvan ut under vattnet? Hittade inga bilder på nätet.
    Med vänlig hälsning Ola

  3. Krister Gustafsson said

    En båt som går mot strömmen av långsmala är BB10. Vi seglade två race förra året i WSR mot bl à BB10, X99 och Dehler 34. Vi gick väldigt jämnt mot både X99(ngt snabbare än Bandito i lättvind) och Dehler men BB10 var klart snabbare än oss alla tre.

    • Jag visste det, jag skulle köpt något långsmalt istället för Elliott 770. BB10 skulle man ha… =)
      Skämtåsido, Jag tycker det är svårt att få en klar bild av vad årets höjningar får för konsekvenser. Det finns en del frågetecken i mångas ögon. Det är ett ganska djärvt steg av SSF det här. Vi får helt enkelt segla och hoppas att det blir bra!

  4. Rival 22 SWE 132 said

    Tänk att SRS-kommitén har haft så fel i 40 år. Måste kännas bittert att inse. Vi som har Rival 22:or och kappseglar med dem tycker att det ska bli kul att segla en så snabb båt. Vi har fått höjt till 1.15 från 1.12
    (0.03). Där med är ju rivalen snabbare än M 30:an. Förmodligen stiger även priset på våra båtar. Snabba båtar kostar ofta mer.
    Tyvärr är det nog inte så många som får se rivalen segla ifrån en M 30:a då rivalerna nog endast seglas i klass i fortsättningen.
    Sorgligt, det har jobbats flitigt med att få igång denna klass igen efter ett antal år med lågt deltagande från rivalernas sida. Vi har sett ett stadigt ökande deltagarantal i Rivalrankingen där ett stort antal tävlingar ingår, både på insjöar och på kusten. I höst har vi svaret på hur det nya SRS-talet har haft för inverkan.
    Visst är det ett konstigt sätt att värna om breddseglingen nu när man anställt en person just för att få fart på densamma.

    // Stig

    • Det bästa ni kan göra för klassen är att fortsätta segla SRS-tävlingar. Se också till att klubbarna rapporterar in resultaten till SSF och samla på er resultatlistor själva och fyll på med info om bana och vindar. Visar det sig att ni blir hopplöst efter i resultatlistan (beräknad) så har ni argument att lobba hårt gentemot SRS-kommittén inför säsongen 2012. Viker ni ner er nu så ligger ni förmodligen kvar på det nya talet många år.

      • Rival 22 SWE 132 said

        Jo visst är det så. Men det blir svårt att motivera rivalseglarna att gå ut på banan med det nya SRS-talet. Vi kommer att från förbundet skicka en överklagan till tekniska nämnden i seglarförbundet. Det är nog fler som kommer att göra så. Enligt en representant i SRS-kommittén så har han fått mellan 300 och 400 samtal om den nya tabellen. Så där är man medvetna om att det kokar i seglarsverige.

  5. Kent Persson said

    Hej

    Kan nog säga att jag inte är direkt ensam med min åsikt.

    Mvh
    Kent

    • Hej igen Kent.

      Det kommer alltid att finnas båtar som folk tycker har fel SRS-tal. Det man kan göra åt det är att precis som Erik skriver här ovanför, rapportera in resultat. Vi har flera gånger sagt åt dig att kontakta SSF om vårt SRS-tal om du tycker att det är felaktigt. Jag tar för givet att ni har skickat in årets resultat från HVKT, det borde alla arrangörer göra ihop med lite info om seglingen. Tittar du på vårat mätbrev (som du fick en personlig kopia av innan starten av årets HVKT) tycker inte jag att man kan vara mycket mer tydlig med de förändringar som har gjorts på vår båt. Vad mer kan vi göra?

      Med vänlig hälsning Ola

  6. Kent Persson said

    Hej igen Ola

    Ingen har väl påstått att ni har gjort något fel.

    Mvh
    Kent

    • Hej Kent.

      Skönt, då slipper vi höra det eviga tjatet om att vi har för lågt SRS i år igen. Lägg den energin på SRS-kommitén under vintern så kan vi segla och ha trevligt på sommaren! Det är ju ändå därför vi håller på.

      Med vänlig hälsning Ola

  7. Det har blivit ganska stora skillnader på vad SRS-kommitén vill ha för indata iår. Tex vill dom ha ett 7/8-delsmått på storsegel. Alla mått på alla försegel, tidigar angav man bnara måtten på det största förseglet. Alla mått på alla undanvindssegel. Även material och användingsområden för seglen. Man ska även fylla i vart man har fått sina uppgifter ifrån, tex broshyr om båten, mätning av ägare, mätning av mätman. På det hela taget så får SRS-kommitén en ganska mycket tydligare bild om vad man seglar. Känns helrätt! Speciellt bra med det förberedande formuläret som man kan fylla i inför sin mätbrevsansökan. Mer om detta finns att läsa på http://www.svensksegling.se/Avdforbatteknik/SRS/Matbrev/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: