Vättern Shorthanded Sailing

Sammanfattning Watski 2 star ombord på Simone.

Posted by vatternsailing på maj 31, 2011

Oxelösund – Visby

Vi startade nere i lä med full stor och fock  för att inte få några broachande båtar på oss och för att få lite mer skärning i starten då det kändes chansartat att starta med full stor och gennacker om det skulle vrida mot. Kom iväg fint och var efter en stund ungefär 3: a i fältet. När vi fick falla av mot Landsort och fick lite vingelmån hissade vi gennackern. Kanske det sämsta beslutet på hela seglingen då vi seglade för defensivt, fort gick det inte heller, mot mål iallafall. Vi skulle ha spirat focken och åkt.  Sparat på krafterna. Istället låg vi och gippade fram och tillbaka ett otal gånger för att inse att vi körde ungefär lika fort som båtarna som spirade focken. Tappade rejält på ledarbåtarna i klassen och gissar att vi rundade Landsort bland dom sista i klassen.  Efter rundning tog vi ett rev. Det här benet gick vi bra med lite släpp i skoten. På morgontimmarna slog vi ut revet igen och gick imål strax bakom Scanner 391, Abalone och One Off, Kaxe.

Visby – Oskarshamn

Startade samtidigt som Abalone och Kaxe. Fick ett bra lovartsläge och tuggade sakta ifrån i början. När det lättade ur kom dom ifatt, då hissade vi Code Zeron och fick en ganska bra lucka inför västerviks angöring. Kryss ner till Ölands norra, en bit där min far inte tyckte han fck ordning på någonting och var inte särskilt nöjd med sin insats. Efteråt fick vi höra att det var fler som hade haft svårt på kryssen ner till Ölands norra så kanske gick det inte så illa trots allt. Mellan Ölands norra och Blå Jungfrun vart det åter igen lite släpp i skoten och mycket vind. Här tror jag att vi gick riktigt bra gentemot många andra, plockade en del båtar men svårt att säga vilka dom var i nattmörkret. Efter runding  Blå Jungfrun kollade vi navigationen rejält för att avgöra hur vi bäst skulle gå in i Oskarshamn skärgård. Lite skumt när man aldrig har seglat in där förut att då göra det mitt i natten i 8-9 knop. Dock avtog vinden nästan helt och vi låg i riktigt dåligt med vind i gammal sjö. Här blev vi lite passiva och kunde ha seglat mer engegerat. Tröttheten tog ut sin rätt. Det är lätt att ställa sig in på att man snart är imål och när det då inte blir så är det lätt att man tappar fokus. Kom till slut in och hade Abalon och Kaxe bakom oss till vår förvåning. En korv på kajen och i säng.

Oskarshamn – Oxelösund

Startade ensamma med gennacker och gjorde god fart mot Blå Jungfrun. En bit ifrån fick vi plocka ner och segla fock för att komma runt ön. Upp med gennackern efter rundning igen. Plattläns är inte vår grej riktigt då vi har en mer slörbetonad gennacker så vi valde att satsa ganska hårt på att gå österut och hoppas att det utlovade vridet från sydväst skulle komma. Verkade även bli mer vind mer österut. Efter att ha gått låångt ut så gippade vi, en stund senare kom vridet och vi gick rakt på mål med perfekt skärning och sjön rakt akterifrån! Kändes helt underbart i 10minuter då det vred tillbaka på syd igen… Det blev några gippar till innan vi kom till Gustaf Dahlén. Vi behöll gennackern uppe till nästa rundningsmärke. Därefter seglade vi in med fock och stor. Vinden lättade ur så över mållinjen gjorde vi ca 3 knop mot 16knop som vi hade tidigare på sträckan. Även in i Oxelösund vart vi lite bekväma och struntade i att hissa på då vi vid tillfället kände att det inte skulle göra någon större skillnad. Trötthet. Här gled Letto di Pletto om oss. Dom hade oss på beräknad tid hur som helst men det kunde ju varit kul att vara före i mål bara för att.

Tillslut kom vi 4:a i startgrupp 4 och 20 plats totalt, helnöjda! Tyvärr blev det inte så många bilder. Tangosailing hade några från starten såg jag. Stort tack till Karin som höll liv i bloggen under seglingen. Stark insats av Krister och Stig på Bandito. Tråkigt att Göran Häger och Reidar Andersson  tvingades bryta, vad hände?

Många lärdomar rikare och med en härlig segling i minne tar vi nu nya tag och siktar på att köra ÅF Offshore Race Doublehanded.

4 svar till “Sammanfattning Watski 2 star ombord på Simone.”

1. Blur said

Kul läsning.

Anmäl er till ÅF Offshore snarast då shorthandedklassen är i fara.

2. Bra jobbat – och visar att även ”gammal båt” kan fungera bra med lite anpassning. Kul att du tar upp erfarenheter angående segelval. Sådant tar tid att lära sig och kan bara göras på sjön…
    Ni har fixat en bra skyddsbåge till plottern – värd att ta efter!

3. Krister Gustafsson said

Härligt seglat Ola och Peter. Det ger mersmak för er hoppas jag!! Gotland blir perfekt.